نگاهی به تاریخچه سری بازی های جنگ های صلیبی

مگ آپدیت
نگاهی به تاریخچه سری بازی های جنگ های صلیبی

سری بازی ‌های ویدیویی Stronghold یا قلعه که در کشور ما به نام جنگ ‌های صلیبی شناخته می ‌شود، فرانچایزی محبوب و مهم در سبک استراتژی است که به دلیل ترکیب منحصر به فرد گیم پلی آن که شهرسازی و حمله و دفاع را با هم ادغام کرده، یکی از بزرگان سبک خود است.

اولین نسخه از این سری محبوب در سال 2001 توسط استودیوی Firefly منتشر شد که توانست انقلابی در سبک استراتژی پدید بیاورد و در کشور ما نیز بسیاری از گیمرها آن را تجربه کردند. در لیست بهترین بازی های استراتژیک برای کامپیوتر شاهد حضور نسخه های مختلفی از تاریخچه سری قلعه هستیم که این موضوع قدرت بالای بازی های این صنعت را نشان میدهد.

 

تاریخچه سری قلعه

از آن زمان تا کنون، این سری همواره رشد کرده و چندین دنباله نیز برای آن ساخته شده که هر یک، مکانیزم ‌های جدیدی را به آن اضافه و در عین حال، تمرکز خود را بر دقت روایت‌ های تاریخی و داشتن یک گیم پلی سرگرم کننده حفظ کرده ‌اند. این مجموعه به دلیل مضمون قرون وسطایی و توجهش به جزئیات تاریخی باعث شده که طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد.

در این مقاله، نگاهی می‌ اندازیم به تاریخچه سری جنگ ‌های صلیبی و همچنین پادشاهان این سری بازی ‌ها و ارتباط داستانی آن‌ ها با هم. همچنین جهت دانلود بازی جنگ های صلیبی میتوانید با ما همراه باشید. کم و بیش میدانید که نبردهای صلیبی از اصلی ترین دلایل رشد سبک استراتژیک بوده است که در این میان سعی نمودیم به تمامی نسخه ها به همراه دلایل محبوبیت هریک اشاره داشته باشیم.

عرضه اولین بازی سری

نسخه اول جنگ ‌های صلیبی یعنی Stronghold در سال 2001 عرضه شد و یکی از اولین نمونه بازی‌ های سبک خودش به شمار می‌رفت. هدف اصلی در این بازی، ساختن و دفاع از قلعه در برابر حملات دشمن بود. بازیکنان همچنین می ‌توانستند به قلمروهای دیگر حمله کرده و آن‌ ها را تصرف کنند. داستان بازی در اروپای قرون وسطی جریان داشت و گروه‌ های مختلفی مانند انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ ها و آلمانی‌ ها در آن حضور داشتند.

بازی از دقت تاریخی زیادی برخوردار بود و بر واقع گرایی تمرکز داشت. بازیکنان باید منابع خود اعم از غذا، چوب و سنگ را جمع آوری می‌ کردند و برای حفظ قلعه خود، وارد رابطه های تجاری می ‌شدند. بازی همچنین از سیستم اخلاقی پیچیده‌ ای بهره مند بود که در آن، اقدامات بازیکنان، بر وفاداری دهقانان و سربازان تاثیر می‌گذاشت.

یکی دیگر از جنبه‌ های منحصر به فرد نسخه اول، این بود که بازیکنان در ساخت قلمرو و انتخاب مکان ‌های مختلف باید دقت زیادی به خرج می‌ دادند تا در مواقع حمله دشمنان، آسیب پذیر نباشند.

به طور کلی، جنگ‌ های صلیبی 1 یک موفقیت تجاری بزرگ بود و نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد. موفقیت نسخه اول موجب شد که چندین دنباله و اسپین آف برای آن عرضه شوند.

دنباله ‌ای قوی برای نسخه اول

دنباله ‌ای قوی برای نسخه اول

پس از موفقیت نسخه اول سری، استودیوی سازنده دنباله ‌ای برای آن ساخت که Stronghold Crusader نام داشت. این بار، داستان بازی، روایتگر جنگ‌های صلیبی در خاورمیانه بود و اعراب و ایرانی ‌ها نیز در آن حضور داشتند. مکانیزم‌ های گیم پلی شبیه نسخه اول بودند اما سربازان، ساختمان‌ ها و برخی قابلیت ‌های جدید به آن اضافه شدند.

یکی از موارد قابل توجه بازی، توانایی استفاده از قیر علیه سربازان دشمن بود. بازیکنان می ‌توانستند قیر جوشیده را روی نیرو های مهاجم بریزند و باعث مرگ فوری آن‌ ها شوند. این روش در جنگ ‌های واقعی تاریخی نیز کاربرد داشته.

این نسخه همچنین واحد هایی به نام قاتل ‌ها را معرفی کرد که با یک ضربه می‌ توانستند حریفان را بکشند. اسب سواران کمان دار نیز یکی دیگر از نیرو های جدید بودند که می ‌توانستند از فواصل دور، دشمنان را مورد هدف قرار دهند.

این بازی نیز نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و هواداران دریافت کرد. در کشور ما نیز این نسخه، محبوب ‌ترین و مشهور ‌ترین جنگ‌ های صلیبی به شمار می ‌رود. محبوبیت بالای Stronghold Crusader موجب شد که نسخه ریمستر اچ دی آن نیز در سال 2012 عرضه شود.

اسپین آف ‌ها، نسخه‌ های فرعی و نسخه ‌های دنباله اصلی

Stronghold Legends که در سال 2006 عرضه شد، از فضای قرون وسطایی سری فاصله گرفت و بر موجودات و داستان‌‌ های افسانه ‌ای مانند اژدها و شاه آرتور متمرکز شد. در این نسخه نیز نیرو ها و مکانیز م‌های گیم پلی جدیدی معرفی شدند، برای مثال توانایی احضار روح برای کمک به ارتش خودی. این عنوان به اندازه نسخه ‌های قبلی سری مورد استقبال قرار نگرفت اما همچنان تمرکز خود را بر ارائه یک گیم پلی سرگرم کننده حفظ کرد.

دنباله مستقیم اولین بازی جنگ‌ های صلیبی، یعنی Stronghold 2 در سال 2007 منتشر شد و دارای گرافیک بهبود یافته و گیم پلی پر از نوآوری بود. بازی سیستم اقتصادی پیشرفته ‌تری را معرفی کرد که در آن بازیکنان باید جمعیت و سطح شادی مردم قلمروی خود را کنترل می ‌کردند. در این عنوان، نیرو های ویژه ‌ای مانند برج ‌های محاصره اضافه شدند که با استفاده از آن ‌ها، می ‌شد استحکامات دشمن را به راحتی دور زد.

جنگ‌ های صلیبی 2 نیز مانند نسخه اول نقد های مثبتی دریافت کرد و بیشتر بازیکنان، به خاطر گرافیک خوب و گیم پلی بسیار وسیع‌ ترش، آن را دوست داشتند.

جنگ‌ های صلیبی 3 یعنی Stronghold 3 در سال 2011 به بازار آمد و مانند بازی قبلی، گرافیک بسیار بهبود یافته ‌ای داشت. حملات شبانه در این عنوان به سری اضافه شدند که طی آن ‌ها، بازیکن می ‌توانست در تاریکی شب، به قلمروی دشمن حمله ببرد. این بازی نتوانست به اندازه عناوین قبلی بازخورد های مثبتی داشته باشد و بسیاری از منتقدان، باگ ‌های زیاد و ایراد های تکنیکی را به باد انتقاد گرفتند.

علاوه بر موارد بالا، استودیوی Firefly چندین اسپین آف و نسخه فرعی دیگر را نیز عرضه کرده که می ‌توان Stronghold Kingdoms در سبک MMO RPG و Stronghold: Warlords که در آسیا جریان داشت را نام برد. این دو بازی به ترتیب در سال‌های 2010 و 2021 منتشر شدند.

به طور کلی، هر یک از دنباله ‌های جنگ ‌های صلیبی، توانستند مکانیزم‌ های جدیدی از گیم پلی را معرفی کنند که نسخه‌ های بعدی نیز از آن ‌ها بهره بردند.

یکی از بهترین دنباله ‌های سری

در سال 2014، استودیو فایرفلای Stronghold Crusader II را منتشر کرد که دنباله ‌ای بر بازی اصلی Stronghold Crusader بود. این بازی دارای گرافیک بهبود یافته، واحد های جدید و حالت چند نفره بود. محیط بازی در خاورمیانه باقی ماند، اما با افزودن مکانیک ‌ها و واحد های گیم پلی جدید، ویژگی‌ های بازی قبلی را گسترش داد.

یکی از پیشرفت های قابل توجه در Stronghold Crusader II، معرفی یک سیستم جنگی جدید بود. این بازی دارای تاکتیک ‌های پیشرفته ‌تری بود، مانند ترکیب ‌های دورزننده دشمنان و چیدن ترکیب نیروها، که عمق بیشتری به گیم‌پلی اضافه می‌کرد. بازی همچنین واحد های جدیدی مانند صاحبان برده را معرفی کرد که می توانستند دهقانان دشمن را مجبور کند برای شما کار کنند و ارباب قاتل که می توانست قاتلان را برای کمک به ارتش شما احضار کند.

حالت چند نفره بازی به بازیکنان این امکان را می داد تا به صورت آنلاین با یکدیگر رقابت کنند یا در ماموریت های Co-op همکاری داشته باشند. بازی همچنین دارای یک ویرایشگر نقشه جدید بود که به بازیکنان اجازه می داد نقشه ها و سناریوهای سفارشی خود را ایجاد کنند.

اگرچه بازی با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد و برخی از عدم نو آوری آن انتقاد کردند، اما بسیاری از طرفداران از پیشرفت های ایجاد شده در این عنوان راضی. حالت چند نفره بازی، به ویژه، به دلیل گیم پلی جذاب و معتاد کننده بودن آن مورد تحسین قرار گرفت.

به طور کلی، Stronghold Crusader II نشان داد که این سریال حتی پس از گذشت بیش از یک دهه از اولین انتشارش هنوز هم پتانسیل رشد و پیشرفت دارد. با معرفی مکانیک ‌های گیم‌پلی جدید، گرافیک بهبود یافته و حالت چند نفره قوی، بازی نشان داد که فرنچایز Stronghold جذابیت خود را از دست نداده است و بخشی محبوب از ژانر استراتژی باقی مانده است.

نظر کلی منتقدان درباره سری

سری Stronghold به طور کلی نقدهای مثبتی از سوی منتقدان و بازیکنان دریافت کرده است. این بازی ها به دلیل توجه به جزئیات، دقت تاریخی و مکانیک های گیم پلی جذاب مورد تحسین قرار گرفته اند.

سری جنگ های صلیبی همچنین تاثیر قابل توجهی بر ژانر استراتژی داشته است. این بازی، به محبوبیت این ژانر در اوایل دهه 2000 کمک کرد و بازی‌ های دیگری مانند Age of Empires و Total War را تحت تأثیر قرار داد. ترکیب منحصر به ‌فرد گیم‌ پلی شهرسازی و استراتژی، الهام‌ بخش دیگر سازندگان بازی در این سبک بوده.

با این حال، این سری به دلیل گیم پلی تکراری و عدم نوآوری در عناوین بعدی نیز با انتقاداتی مواجه شده است. برخی از طرفداران از کارگردانی هنری این سری ابراز نا امیدی کرده اند و خواستار نوآوری و بهبود بیشتر در عناوین آینده شده اند.

با این وجود، سری Stronghold همچنان بخشی دوست داشتنی از ژانر استراتژی  است. تمرکز آن بر واقع ‌گرایی باعث شده است که سری پایگاه هواداران عظیم و جایگاهی منحصر به فرد در تاریخ بازی ‌های ویدیویی داشته باشد.

پادشاهان جنگ ‌های صلیبی

پادشاهان جنگ ‌های صلیبی

در سرتاسر سری جنگ های صلیبی بازیکنان اغلب وظیفه دارند به یک پادشاه یا حاکم خدمت کنند و دستورات آن ها را اجرا کنند. در هر بازی پادشاهان و فرمانروایان مختلفی بودند که هر کدام شخصیت، نقاط قوت و ضعف خود را داشتند.

در نسخه اول جنگ های صلیبی، بازیکنان در خدمت پادشاه ریچارد شیردل، یکی از مشهور ترین فرمانروایان قرون وسطایی انگلستان بودند. پادشاه ریچارد به دلیل شجاعت و قدرت نظامی خود مشهور بود، اما او همچنین می‌توانست گاهی اوقات تندخو و بدخلق باشد. بازیکنان باید با انجام ماموریت ها و اهداف مختلف در طول بازی، اعتماد او را جلب و وفاداری خود را ثابت می کردند.

در Stronghold Crusader بازیکنان به چندین جناح مختلف خدمت می کردند که هر کدام فرمانروایان و پادشاهان مخصوص خود را داشتند. این فرماندهان شامل فیلیپ دوم پادشاه فرانسه، امپراتور فردریک دوم از امپراتوری مقدس روم و صلاح الدین، جنگجو و سلطان افسانه ای مسلمان بودند. هر فرمانروایی شخصیت و اهداف خود را داشت و بازیکنان باید برای رسیدن به پیروزی در اتحاد و رقابت بین آن ها حرکت می کردند.

Stronghold 2 پسر شاه ریچارد را به عنوان حاکم اصلی نشان می داد. در حالی که او بسیاری از ویژگی های پدرش را داشت، اما بیشتر روی دیپلماسی تمرکز می کرد و بر حفظ ثبات و رفاه پادشاهی خود متمرکز بود.

Stronghold 3 پادشاه جدیدی به نام The Rat را معرفی کرد که فرمانروایی بی رحم و حیله گر و مصمم به تسخیر تمام مناطق همسایه بود. بازیکنان باید قیام علیه او و رژیم ستمگرش را رهبری می کردند.

Stronghold: Warlords چندین فرمانروای جدید بر اساس شخصیت‌های تاریخی چین و ژاپن فئودال را نشان می ‌داد که هر کدام دارای توانایی ‌ها و واحد های منحصر به ‌فرد خود بودند. این فرمانروایان شامل امپراتور تایزو سونگ، شوگون توکوگاوا ایه یاسو و لیدی شیا، شاهزاده مغول بود.

به طور کلی، پادشاهان و فرمانروایان سری Stronghold عمق و شخصیت را به روایت بازی ها اضافه کرده اند و حس واقع گرایی و دقت تاریخی را به آن افزوده‌اند. بازیکنان باید روابط و اهداف پیچیده این حاکمان را در حین ساختن و مدیریت فلمروی خود دنبال کنند.

ارتباط داستانی نسخه ‌های مختلف با یکدیگر

هر بازی در سری Stronghold محیط و روایت منحصر به فرد خود را دارد، اما ارتباطی کم بین آن ها می توان یافت که عناوین سری را به هم پیوند می‌زند.

در حالی که داستان های هر بازی مستقل هستند، اغلب به رویداد ها یا شخصیت های بازی های قبلی اشاره می شود. برای مثال، Stronghold Crusader II چندین سال پس از وقایع بازی Stronghold Crusader اتفاق می‌افتد و به درگیری بین شاه ریچارد شیردل و صلاح‌الدین اشاره می‌کند. به طور مشابه،Stronghold 3  شورش علیه  Ratرا دنبال می کند، شخصیتی که در Stronghold 2 معرفی شده بود.

توضیحات مذکور نشان دهنده آن است که صاحب امتیاز این عناوین می‌توانند نگاه ویژه‌ای به آینده برای عرضه نسخه جدیدی از بازی داشته باشند که در این زمینه پیشنهاد می‌شود باما همراه باشید و نظرات خود را برایمان ارسال کنید

جمع بندی

جنگ های صلیبی یکی از محبوب ترین بازی های استراتژی شناخته می شود که هنوز هم بسیاری از طرفداران قدیمی خود را حفظ کرده. بیشتر بازیکنان ترجیح می دهند نسخه های ابتدایی که در بین سال های 2001 تا 2007 عرضه شده بود را بازی کنند چرا که بیشتر به ریشه های سری پایبند هستند. در این مقاله سعی کردیم تاریخچه ای از سری جنگ های صلیبی را به شما ارائه دهیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

‫4.5/5 ‏‫(2 نظر)‬
  • دیدگاه‌ها

    0 دیدگاه

  • نقد و بررسی‌ها

    0 نقد و بررسی

۱۵۰

دیدگاهی برای نمایش وجود ندارد!

نمایش دیدگاه های بیشتر

نکات مهم برای ارسال نقد و بررسی

  • نقد و بررسی حتما باید بیشتر از ۱۵۰ کلمه باشد.
  • نقد و بررسی شما فقط بعد از تایید مدیر نمایش داده می‌شود.

۱۵۰

نقد و بررسی ثبت نشده است.

نمایش نقد و بررسی های بیشتر