چگونگی الهام‌گیری بازی Black Flag از متد جهان باز بازی Assassin’s Creed

مگ جدید

چگونگی الهام‌گیری بازی Black Flag از متد جهان باز بازی Assassin's Creed

با نزدیک شدن به زمان انتشار بازی Assassin’s Creed Mirage، بد نیست نگاهی به عقب بیندازیم و به یکی از پرامتیازترین بازی‌های Assassin’s Creed در تاریخ یعنی، Assassin’s Creed IV: Black Flag، و تأثیر طولانی مدتی که بر سری AC و صنعت بازی‌های ویدئویی به طور کلی گذاشته است، بپردازیم. Black Flag تجربه‌ای کاملاً جدید برای بسیاری از گیمرها بود، حتی برای کسانی که قبلاً با این سری آشنا بودند، به این دلیل که با یک دیدگاه نوین درباره بازی‌های اکشن – ماجراجویی به معرفی یک استاندارد جدید برای ژانر جهان باز پرداخت. با پارسی مگ همراه باشید.

Assassin’s Creed IV: Black Flag همچنان به عنوان یکی از بهترین (نه بهترین) بازی‌های Assassin’s Creed ساخته شده؛ شناخته می‌شود. شکی نیست که ساختار جهان باز (Open World) تازه و نوآورانه آن به طور مؤثری یک سری را که در آن زمان در حال سقوط بود، احیا کرد. با این حال، اگرچه مطمئناً مزایای مختلف آن وجود دارد، اما به احتمال زیاد Black Flag یک مدل جهان باز را الهام گرفته است که جامعه بازی به طور گسترده آن را از Ubisoft و همچنین سایر توسعه دهندگان جهان باز که سعی کرده‌اند از footsteps Ubisoft پیروی کنند، می‌دانند.

قبل از انتشار Assassin’s Creed IV: Black Flag، عناوین Assassin’s Creed به طور عمده ماجراجویی‌های خطی بودند که در محدوده مناطقی نسبتاً کوچکی قرار می‌گرفتند ویا حداقل به معیارهای مدرنی واقف بودند. اگرچه به بازیکنان حتماً فضایی برای گشت و گذار و آزادی خواهند داد، و این آزادی را با مکانیک‌های مهارتی آزادی‌گرایانه تجربه می‌کردند، اما مناطق نسخه‌های قبلی Assassin’s Creed در مقایسه با جهان‌های بزرگ و قابل کاوشی که در بسیاری از بازی‌های نقش‌آفرینی و ماجراجویی امروزی مشاهده می‌شود، به اندازه کافی بزرگ نبودند. اما این روند به طور قابل توجهی تغییر کرد زمانی که Assassin’s Creed IV: Black Flag از Ubisoft در پاییز سال 2013 منتشر شد.

Assassin’s Creed IV: Black Flag اولین عنوان کاملاً جهان باز Assassin’s Creed بود که منتشر شد و شامل سه شهر اصلی و یک دریا بزرگ برای بازیکنان در راستای کاوش بود. برای کمک به کاوش در جهان باز و تشویق به آن، بازیکنان یک کشتی به نام Jackdaw در اختیار دارند که با آن می‌توانند دریاهای باز را برای جستجوی گنجینه‌ها و فرصت‌هایی برای تست مهارت‌های خود در نبردهای دریایی هیجان‌انگیز، طی کنند. اما همه کاوش‌های Black Flag در سطح آب هم صورت نمی‌پذیرد، زیرا بازیکنان می‌توانند نیز وارد سانحه‌های غرق شده دریایی شوند که حاوی گنجینه‌های ارزشمندی هستند، بشوند. اگرچه فرمول بازی جهان باز یوبی‌سافت پس از انتشار مورد انتقاد قرار گرفته است، اما نگاهی به موفقیت بی‌نقص Black Flag نشان می‌دهد که احتمالاً به دلیل بودن اولین بازی از این نوع بوده است.

عظمت نقشه Black Flag در زمان خود

چگونگی الهام‌گیری بازی Black Flag از متد جهان باز بازی Assassin's Creed

بعد از انتشار Assassin’s Creed IV: Black Flag، جامعه گیمرها نمی‌دانستند زمانی که یوبی‌سافت اعلام کرد که حدود نیم ساعت زمان لازم است تا بازیکنان از یک سر نقشه به سر دیگر آن حرکت کنند چه باید کنند. در آن زمان، طرفداران پر و پاقرص Assassin’s Creed و یوبی‌سافت به نقشه‌های این اندازه عادت نداشتند. پس از انتشار Black Flag، بازیکنان و منتقدان ساختار جهان باز آن را ستودنی اعلام کردند و برخی اظهارنظرهایی درباره آن کردند که آن را به عنوان معیاری برای هر دو سری Assassin’s Creed یوبی‌سافت و ژانر جهان باز در کل، به دلیل وجود کوئست‌های فرعی جذاب و مجموعه‌هایی که به طور فعال بر کاوش تشویق می‌کنند، توصیف کردند.

نقشه Black Flag، با دریا، زمین و…، به مساحت ۲۳۵ کیلومتر مربع امتداد می‌یابد، که تقریباً ۱۱ برابر بزرگ‌تر از نقشه Far Cry 2 (بزرگ‌ترین نقشه Far Cry در زمان انتشار Black Flag) و حدود ۱۶۷ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین نقشه Assassin’s Creed قبل از Black Flag، Assassin’s Creed: Brotherhood است. با وجود اندازه بسیار بزرگ Black Flag، به هر حال، بسیار کم است که بازی به خاطر این نقشه مورد انتقاد قرار گیرد. تجربه‌ای که Black Flag به ارمغان آورد، برای آن زمان تازگی و هیجان انگیز بود، بنابراین انتشار قبلی هیچ فرصتی برای هر گونه انتقاد پیش‌آمده‌ای در مورد بازی را ایجاد نکرد.

تأثیر بازسازی Black Flag در ساخت بیشتر بازی‌های Open World

چگونگی الهام‌گیری بازی Black Flag از متد جهان باز بازی Assassin's Creed

درست است که Assassin’s Creed IV: Black Flag اولین عنوان بازی جهان باز شرکت یوبی‌سافت نبود و فقط اولین عنوان از سری Assassin’s Creed بود. اما قبل از Black Flag، نسخه‌های دوم و سوم سری Far Cry نیز عرضه شده بودند که تمرکز آن‌ها بر روی بازی جهان باز با داستانی بود که بازیکنان می‌توانستند آن را دنبال کنند و محتوای بسیار زیادی برای تکمیل کردن در کنار داستان ارائه می‌دادند. با این حال، هیچ عنوانی از سری Far Cry به اندازه Black Flag بزرگ و موفق نبوده و این احتمالاً دلیلی است که یوبی‌سافت شروع به استفاده از مدل جهان باز مشابه در عناوینی کرد که بعد از ماجراجویی دزدان دریایی عرضه شدند. بهره‌برداری از موفقیت Black Flag منجر به توسعه عناوین دیگری از سری Assassin’s Creed جهان باز شد و نسخه‌هایی از سری Far Cry بزرگ‌تر از هرگز عرضه شدند.

پس از Black Flag، Assassin’s Creed Rogue به بازار عرضه شد که به مراتب کوچک‌تر از آن بود اما به اندازه‌ای شبیه به Black Flag بود که در ارتباط با شباهت‌هایش و اصول کلی خسته‌کننده خود انتقاداتی دریافت کرد. با این حال، هرچند نقشه Rogue کوچک‌تر از Black Flag بود، باز هم تقریباً ۷۰ برابر اندازه نقشه Assassin’s Creed III بود که آخرین عنوان جهان بسته قبل از عرضه Black Flag بود. پس از عرضه Rogue، اندازه مناطق خشک Assassin’s Creed به تدریج افزایش یافت تا عرضه Assassin’s Creed Odyssey و Assassin’s Creed Valhalla که هر دو شامل دریاها و رودخانه‌ها برای کاوش توسط بازیکنان بودند.

Assassin’s Creed IV: Black Flag همچنین دارای دومین رتبه در بزرگ‌ترین نقشه سری Assassin’s Creed است و تنها پس از Assassin’s Creed Odyssey قرار دارد که با همان بزرگ‌ترین مساحت خشکی و دریایی که قابل کاوش است، به مساحت ۲۵۶ کیلومتر مربع می‌رسد. و با توجه به اینکه اصول جهان باز یوبی‌سافت در حال حاضر تحت انتقاد شدید از جامعه گیمینگ قرار دارد، احتمالاً Black Flag و Odyssey برای مدتی همچنان در این جایگاه‌ها باقی می‌مانند، زیرا یوبی‌سافت Assassin’s Creed Mirage را به عنوان “بازگشت به ریشه‌ها” در سری تعریف کرده است و اندازه نقشه آن جایی بین Assassin’s Creed: Revelations و Assassin’s Creed Unity قرار خواهد گرفت.

اگرچه نقشه بزرگ‌تر می‌تواند به کیفیت بازی زخم و ضربه بزند، اما نکته ضروری این است که این اندازه جهان‌های باز یوبی‌سافت باعث عدم کارایی آن‌ها نمی‌شود، بلکه نحوه استفاده از آنها مهم است. در حالی که دلایل خوبی برای رفتن به دریاهای باز در Black Flag وجود دارد، هنوز فضای زیادی وجود دارد که کاربرد کم یا هیچی ندارد. به عنوان مثال، نقشه Black Flag شامل ده‌ها جزیره است که بازیکنان می‌توانند به آنها برسند، اما بیشتر از یک صندوق گنج در آنها وجود ندارد. پس از بدست آوردن صندوق گنج، جزیره خالی از هرگونه مقصد در جهان بازی می‌شود و تنها یک زمین کوچک است که فضایی در نقشه را به خود اختصاص داده است.

چگونگی الهام‌گیری بازی Black Flag از متد جهان باز بازی Assassin's Creed

یوبی‌سافت ادامه داده است که به نتایج این اصول جهان باز در نسخه‌های آینده تا زمانی که بازی‌های Assassin’s Creed به خاطر داشتن تعداد نامحدودی نشانگرهای هدف شناخته شدند که در واقع فقط مکان یک صندوق گنج ساده یا یک وظیفه بی‌معنی را نشان می‌دهند. متأسفانه، Assassin’s Creed Valhalla، آخرین نسخه اصلی از این سری، بیشتر از هر عنوان Assassin’s Creed دیگری به این اصول جهان باز وابسته شد. در حالی که اندازه نقشه Valhalla از نقشه‌های Odyssey و Black Flag بیشتر نیست، اما جهان آن دارای ۷۸۲ مجموعه جمع کننده بیش از دوبرابر تعداد مجموعه جمع کننده‌های موجود در Black Flag است که بر روی یک نقشه با مساحت ۱۲۰ کیلومتر مربع پخش شده‌اند.

واقعیت این است که در حالی که Black Flag توسط بسیاری از افراد بهترین بازی Assassin’s Creed محسوب می‌شود، احتمالاً آن عاملی بود که فرمول جهان باز را برای بسیاری از گیمرها خسته کننده کرد. و در حال حاضر، با شایعاتی درباره بازسازی Black Flag در حال انجام، احتمالاً مانند قبل مورد استقبال قرار نخواهد گرفت زیرا از همان مدل پیروی می‌کند. آنچه Black Flag را بهترین بازی Assassin’s Creed برای آن زمان کرد، واقعیت این است که این بازی راهبردی بود که جنبش جهان باز خالی یوبی‌سافت را به راه انداخت و به سرعت مورد انتقاد توسط تاریخچه توسعه دهندگان خود قرار نگرفت. با این حال، Black Flag همچنان تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ارزشمند است، حتی اگر در این زمان کمی قدیمی شده باشد.

‫5/5 ‏‫(2 نظر)‬
  • دیدگاه‌ها

    1 دیدگاه

  • نقد و بررسی‌ها

    0 نقد و بررسی

۱۵۰

نمایش دیدگاه های بیشتر

نکات مهم برای ارسال نقد و بررسی

  • نقد و بررسی حتما باید بیشتر از ۱۵۰ کلمه باشد.
  • نقد و بررسی شما فقط بعد از تایید مدیر نمایش داده می‌شود.

۱۵۰

نقد و بررسی ثبت نشده است.

نمایش نقد و بررسی های بیشتر